6 اکتبر 2022- به نظر می رسد اکثر محصولات لبنی برای سلامت قلب و عروق در بزرگسالان مبتلا به آنژین صدری (درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلب) مضر هستند، اما بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله اروپاییPrevention cardiology  منتشر شده است، پنیر ممکن است، استثنا باشد.

نقش محصولات لبنی در یک رژیم غذایی سالم موضوع گیج کننده ای است، زیرا شواهد و توصیه های بالقوه متناقضی وجود دارد و البته مطالعات زیادی به فواید آن اشاره می کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیراً نشان داد که مصرف لبنیات ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف چربی لبنیات با خطر بیماری قلبی عروقی یا مرگ ارتباطی ندارد. بر اساس برخی تحقیقات، غذاهای لبنی تخمیری مانند ماست و کفیر از بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب هستند.

با این حال، آخرین مطالعه، تصویری کلی از نقش محصولات لبنی در سلامت قلب ارائه می دهد. محققان نتایج سلامت 1929 بزرگسال نروژی مبتلا به آنژین پایدار با میانگین سنی 62 سال را بررسی نمودند. عادات غذایی شرکت کنندگان با استفاده از یک پرسشنامه 169 سوالی بسامد غذایی، مورد ارزیابی قرار گرفت و پیامدهای قلبی عروقی در یک دوره پیگیری که برای هر یک متفاوت بود، ردیابی شد. نتیجه ی تعداد شرکت‌کنندگانی که دچار سکته مغزی شدند در یک دوره متوسط پیگیری ​​5.2 ساله بررسی شد، در حالی که میانگین دوره پیگیری برای حملات قلبی 7.8 سال و برای مرگ به هر دلیلی 14.1 سال بود.

برخی از محصولات لبنی با پیامدهای بدتر قلبی عروقی مرتبط هستند

پس از تعدیل عوامل دیگری بغیر از رژیم غذایی که بر نتایج قلبی عروقی تأثیر می گذارد- مانند سن، جنس، و عوامل خطر شخصی مانند فشار خون بالا یا کلسترول- محققان دریافتند که به ازای مصرف 50 گرم از انواع لبنیات در هر 1000 کالری مواد غذایی مصرفی شرکت کنندگان، خطر سکته مغزی 14 درصد، خطر مرگ ناشی از علل قلبی عروقی 6 درصد و خطر مرگ به هر دلیلی 7 درصد افزایش می یابد. مصرف بیشتر شیر به همان میزان با 13 درصد خطر بیشتر برای سکته مغزی، 7 درصد خطر بیشتر برای مرگ ناشی از علل قلبی عروقی و 6 درصد خطر بیشتر برای مرگ به هر علت مرتبط بود.

از سوی دیگر، به ازای هر 10 گرم پنیر در هر 1000 کالری مواد غذایی مصرفی، شرکت کنندگان 8 درصد کمتر در معرض خطر حمله قلبی قرار داشتند. با هر 5 گرم کره ای که شرکت کنندگان به ازای هر 1000 کالری مصرف می کردند، 10 درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و 10 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی قرار می گرفتند. هیچ ارتباط معنی دار دیگری بین مصرف لبنیات و سایر پیامدهای قلبی عروقی مشاهده نشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که به استثنای خطر کمتر حمله قلبی مرتبط با خوردن پنیر، پیامدهای قلبی عروقی مرتبط با مصرف لبنیات یا بدتر بود یا تفاوت معنی‌داری نداشت.

آنها نوشتند: این نتایج نشان می دهد که انواع مختلف محصولات لبنی، دارای اثرات احتمالاً متفاوتی برای سلامتی هستند و محققان باید اثرات سلامتی این غذاها را به صورت جداگانه بررسی کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/06/different-dairy-products-may-be-good-or-bad-for-cardiovascular-health/